Skocz do zawartości

Prześlij nam swoje filmy, zdjęcia czy tekst. Bądź częścią naszego zespołu. Kliknij tutaj!

LM.plWiadomościKonin. Ograniczenie kursów wodorowca. Dlaczego? Mamy odpowiedź MZK

Konin. Ograniczenie kursów wodorowca. Dlaczego? Mamy odpowiedź MZK

Dodano:
Konin. Ograniczenie kursów wodorowca. Dlaczego? Mamy odpowiedź MZK

Najpierw były informacje o usterkach, a niedawno na Facebooku Konińskich Miłośników Transportu Publicznego pojawił się wpis o tym, że wydzierżawiony przez MZK wodorowiec, od ponad miesiąca nie jest w pełni wykorzystywany.

Gdy na początku lipca ubiegłego roku autobus ruszył w swoją pierwszą trasę, zapowiadano, że będzie pokonywał 300 km dziennie. Byliśmy wówczas pierwszym w Polsce miastem, w którym autobus wodorowy miał kursować w regularnym ruchu. Solaris Urbino 12 Hydrogen został wydzierżawiony od producenta na cztery lata. Po sprawdzeniu jak eksploatacja autobusu wygląda w praktyce, MZK miało podjąć decyzję o ewentualnym zakupie wodorowca.

Tymczasem już w pierwszych dniach autobus się zepsuł. Jak poinformowała portal LM.pl szefowa Miejskiego Zakładu Komunikacji w Koninie Magdalena Przybyła, w sumie autobus miał kilka usterek. Wszystkie zostały usunięte w trybie gwarancyjnym i nie generowało to dłuższych przerw w realizacji zaplanowanych zadań.

- Wyłączenia te nie są częstsze niż innych nowych pojazdów włączanych do floty MZK – tłumaczy Magdalena Przybyła. Dodaje jednocześnie, że autobus od początku jego eksploatacji w Koninie do 7 lutego tego roku wykonał 32 340 wozokilometrów.

Szefowa MZK przyznaje, że wodorowiec nie jest wykorzystywany, tak często, jak planowano. Na pytanie: - Czy to prawda, że autobus jeździ nie 300, tak jak zakładano na początku, a 150 km dziennie? odpowiada:

- Konieczność generowania oszczędności, by pomniejszyć nieprzewidziany w planie finansowym MZK na 2022 rok wzrost kosztów operacyjnych (zwłaszcza paliw) i kosztów finansowych, będący konsekwencją braku stabilności zewnętrznych warunków makroekonomicznych (m.in. z powodu wojny za naszą wschodnią granicą), spowodowała, że zarząd spółki podjął decyzję o tymczasowym ograniczaniu pracy przewozowej autobusu wodorowego.

Jak się dowiedzieliśmy nieoficjalnie, autobus na początku tankowany był codziennie, od dłuższego czasu tankowany jest co 2 dni, a więc nie jest w stanie przejeździć planowanych 300 kilometrów i musi jeździć połowicznie.

Konińscy Miłośnicy Transportu wielokrotnie zastanawiali się nad tym, czy Konin stać na autobusy wodorowe w swojej flocie. W tej chwili, jak podkreślają, są one najdroższe, a technologia dopiero się rozwija.

- Jeśli dziś mowa jest, że konieczność generowania oszczędności przełożyła się na decyzję zarządu spółki o ograniczeniu pracy przewozowej autobusu wodorowego, to wszelkie wątpliwości chyba zostały rozwiane, że jest on elementem wybitnie kosztogennym. Nie słyszymy bowiem, żeby ograniczane było kursowanie autobusów z innym napędem – mówią pasjonaci.

Według nich przynajmniej na razie Konin tworząc flotę niskoemisyjną, powinien postawić na tańsze autobusy hybrydowe lub elektryczne. Tymczasem MZK w Koninie ogłosiło przetarg na zakup autobusu wodorowego. Zgłosiły się do niego trzy firmy. Więcej informacji na ten temat znajdziecie TUTAJ.

Konin. Ograniczenie kursów wodorowca. Dlaczego? Mamy odpowiedź MZK
Konin. Ograniczenie kursów wodorowca. Dlaczego? Mamy odpowiedź MZK
Konin. Ograniczenie kursów wodorowca. Dlaczego? Mamy odpowiedź MZK
Konin. Ograniczenie kursów wodorowca. Dlaczego? Mamy odpowiedź MZK
Potwierdzenie
Proszę zaznaczyć powyższe pole