Niebezpieczny trend dotarł do Konina. Co na to miasto?
Blokują chodniki, ścieżki rowerowe i przystanki autobusowe. Hulajnogi elektryczne miały usprawnić komunikację w mieście, a stały się problemem. Korzystający z nich koninianie parkują urządzenia byle gdzie i stwarzają zagrożenie dla innych.
Hulajnogi elektryczne są szybkie, można się nimi sprawnie przemieszczać po mieście, a ich wypożyczenie nie jest zbyt kosztowne. Nic więc dziwnego, że koninianom ten alternatywny środek transportu przypadł do gustu. Wielu mieszkańców, patrząc na rosnące wciąż ceny paliw, wybiera hulajnogę elektryczną i za kilka złotych jest w stanie pokonać drogę z nowej do starej części Konina. Niestety niewielu dba o to, żeby bezpiecznie jeździć i żeby zaparkowane urządzenie nie przeszkadzało innym użytkownikom dróg, chodników i ścieżek rowerowych.
– Niejednokrotnie pieszy, aby ominąć porzucone urządzenia, musi wchodzić na ścieżkę rowerową – nawet na zakręcie, który przysłaniają krzaki. Jeżeli pieszym byłoby dziecko, a ścieżką jechałby rower, to mogłoby dojść do tragedii – napisał do nas pan Adam. – Dodatkowo osoby jeżdżące hulajnogami zjeżdżają wprost pod samochód nagle decydując, że skrócą sobie drogę jadąc na skos przez ulicę. Jestem zarówno pieszym, kierowcą samochodu oraz jeżdżącym na hulajnodze i takie sytuacje są bardzo uciążliwe w każdej formie przemieszczania się po mieście – dodaje.
Internauta zauważa, że kierowcy samochodów osobowych parkując na chodniku, zbyt blisko skrzyżowania, czy przejścia dla pieszych, są karani mandatem.
– W przypadku hulajnogi potrafią one stać kilka dni i blokować (ciągi pieszo-rowerowe – od red.), a służby się nimi nie interesują. Źle zaparkowane urządzenia poza zagrożeniem dla pieszych również są przeszkodą dla osób niewidomych, poruszających się za pomocą balkoników, wózków inwalidzkich – podkreśla pan Adam.
Na problem hulajnóg elektrycznych zwrócili uwagę również konińscy rowerzyści.
– Firmy prowadzące wypożyczalnie w żaden sposób nie kontrolują patologicznego parkowania własnego sprzętu. A nawet więcej – same podstawiają hulajnogi w miejscach, które nie są do tego przeznaczone. Apelujemy o edukowanie klientów i sprawienie, że wasze urządzenia przestaną zaśmiecać ciągi komunikacyjne. Wy zarabiacie, a my – jako mieszkańcy – ponosimy tego negatywne konsekwencje – czytamy na stronie Rowerowego Konina.
Wiceprezydent Paweł Adamów podkreśla, że parkowanie w nieodpowiednich miejscach hulajnogi to nie tylko koniński problem.
– To zjawisko znane we wszystkich miastach, szczególnie w tych, gdzie hulajnogi działają pierwszy, drugi rok – mówi Paweł Adamów. – Operator powinien zapewnić taki proces zarządzania hulajnogami, aby z jednej strony egzekwować od mieszkańców stawianie ich w odpowiednich miejscach, bo są pewne rozwiązania w tym zakresie, a z drugiej strony powinien hulajnogi zbierać i umiejscawiać w miejscach do tego przeznaczonych. Przyjmujemy te sygnały i będziemy zgłaszać operatorowi, że jest z tym problem – dodaje.
Miasto podkreśla, że nic więcej poza zgłaszaniem uwag operatorom (w Koninie działają dwie firmy wypożyczające hulajnogi elektryczne) zrobić nie może.
– To jest pełna odpowiedzialność operatora. To jest prywatny biznes i miasto nie jest stroną umowy, nie uczestniczyliśmy w procesie umiejscowienia hulajnóg – mówi Paweł Adamów. – Dobrze, że hulajnogi są w mieście, bo to dodatkowy środek transportu i wielu mieszkańców z tego korzysta. Naszą największą obawą było to, że będzie dochodziło do incydentów. Wzmożymy uwagi do operatora, ale apelujemy też do mieszkańców i użytkowników hulajnóg, żeby odstawiać je w bezpiecznym miejscu, żeby nie przeszkadzały innym – dodaje.
Przypomnijmy, że zgodnie z prawem o ruchu drogowym hulajnogą elektryczną można poruszać się drogą dla rowerów lub pasem dla rowerów, jezdnią, jeśli prędkość na niej jest ograniczona do maksymalnie 30 km/h i nie ma infrastruktury rowerowej, chodnikiem o szerokości minimum dwóch metrów z prędkością pieszego i ustępując pierwszeństwa pieszym (jeśli nie istnieje droga dla rowerów, a prędkość dopuszczalna na jezdni przekracza 30 km/h). Jeśli chodzi o parkowanie hulajnogi elektrycznej, to powinna ona stać na chodniku w miejscach do tego przeznaczonych lub na chodniku, najbliżej zewnętrznej (oddalonej od jezdni) krawędzi i równolegle do niej.
fot. LM.pl, Rowerowy Konin, internauta