Skocz do zawartości
LM.plWiadomościTylko dworzec i wieża ciśnień zostały po sompoleńskiej stacji kolejowej

Tylko dworzec i wieża ciśnień zostały po sompoleńskiej stacji kolejowej

KONIŃSKIE WSPOMNIENIA

Dodano:
Tylko dworzec i wieża ciśnień zostały po sompoleńskiej stacji kolejowej
Konińskie Wspomnienia

Kiedy siedemnastoletni Tomasz Adamczyk rozpoczynał w 1958 roku pracę na stacji Kujawskich Kolei Dojazdowych w Sompolnie, wąskotorówki wciąż były jeszcze w Polsce liczącym się przewoźnikiem. - Zacząłem zaraz po szkole jako czyściciel torów - opowiada. - Potem byłem konduktorem, a w 1960 roku poszedłem do Poznania na kurs dyżurnego ruchu.

Tomasz Adamczyk (na fot. 1 podczas otwarcia 3 września 2022 r. wystawy poświęconej sompoleńskiej kolei - w mundurze) został kolejarzem, bo na kolei pracował już jego ojciec, który rozpoczął służbę na torach zaraz po wojnie. Ale rodzinne tradycje były jeszcze starsze, bo już przed wojną kolejarzem był również dziadek pana Tomasza ze strony mamy.

Wozili wagony na wagonach

Po ujednoliceniu rozstawu szyn na wszystkich wąskotorówkach do 750 mm, co nastąpiło w pierwszej połowie lat pięćdziesiątych (więcej na ten temat w artykule „60 lat temu koleje wąskotorowe były potęgą, szczególnie w Sompolnie”), w latach sześćdziesiątych kontynuowano unowocześnianie taboru. W Krośniewicach powstały kolejne wagony motorowe (z własnym napędem) przebudowane z pasażerskich, a lokomotywy parowe zastępowano stopniowo spalinowymi. W 1968 roku wprowadzono na wąskie tory wagony transportery, czyli platformy, na których można było przewozić wagony o szerokim rozstawie kół.

- W Kole podjeżdżałem do rampy - opisał mi przebieg tej operacji Andrzej Lewandowski, który do 1996 roku pracował w Sompoleńskich Kolejach Dojazdowych (SKD) jako maszynista - a drugi maszynista napychał wagony normalnotorowe. - Jeśli część wagonów miała iść na Izbicę i Brześć Kujawski, zostawiałem je w Przystroniu, a z resztą jechałem do Sompolna.

Likwidacja dworca w Koninie

Mimo tych starań, łączna wielkość przewozów towarowych wykonywanych przez SKD spadała. Coraz więcej coraz lepszych dróg i jeżdżących po nich samochodów sprawiało, że zdecydowanie szybszy transport kołowy wypierał wąskotorówki z rynku. W pierwszej połowie lat sześćdziesiątych zelektryfikowano linię normalnotorową z Poznania do Warszawy, co zbiegło się w czasie z likwidacją linii kolei wąskotorowej z Konina przez Pątnów do Jabłonki Słupeckiej.

Jak pisze Robert Michalak, jednym z oficjalnych powodów tego posunięcia była budowa odkrywek „Pątnów” i „Kazimierz”. 1 lipca 1965 r. zawieszono przewozy towarowe z Konina do Kazimierza Biskupiego i przewozy osobowe na odcinku Janów – Jabłonka Słupecka, a trzy miesiące później również przewozy osobowe z Konina do Janowa. Wtedy też zburzono budynek dworca kolejki, który znajdował się na lewo od dzisiejszego wyjścia z tunelu pod torami na Zatorze. Nieco wcześniej, bo w 1963 roku zamknięto linię wąskotorową z Koła do Dąbia.

Jeździli rumunami

Ale koleje wąskotorowe jeszcze się nie poddawały i w drugiej połowie lat siedemdziesiątych na stacji w Sompolnie rozbudowano lokomotywownię, do której trafiły nowoczesne lokomotywy rumuńskie Lxd2, zwane potocznie rumunami. Jednak w następnej dekadzie to właśnie przewozy osobowe odnotowały bezprecedensowy spadek liczby klientów. Dlaczego tak się działo? Bardzo ciekawie odpowiada na to pytanie Kamil Śmiechowski w artykule „Wielkość i upadek małych kolejek. O kujawskich wąskotorówkach” ze strony hrabiatytus.pl.

strona 1 z 3
strona 1/3
Z Sompoleńskiej stacji kolejowej pozostał jedynie dworzec i wieża ciśnień
Z Sompoleńskiej stacji kolejowej pozostał jedynie dworzec i wieża ciśnień
Z Sompoleńskiej stacji kolejowej pozostał jedynie dworzec i wieża ciśnień
Z Sompoleńskiej stacji kolejowej pozostał jedynie dworzec i wieża ciśnień
Z Sompoleńskiej stacji kolejowej pozostał jedynie dworzec i wieża ciśnień
Z Sompoleńskiej stacji kolejowej pozostał jedynie dworzec i wieża ciśnień
Z Sompoleńskiej stacji kolejowej pozostał jedynie dworzec i wieża ciśnień
Z Sompoleńskiej stacji kolejowej pozostał jedynie dworzec i wieża ciśnień
Z Sompoleńskiej stacji kolejowej pozostał jedynie dworzec i wieża ciśnień
Z Sompoleńskiej stacji kolejowej pozostał jedynie dworzec i wieża ciśnień
Z Sompoleńskiej stacji kolejowej pozostał jedynie dworzec i wieża ciśnień
Z Sompoleńskiej stacji kolejowej pozostał jedynie dworzec i wieża ciśnień
Z Sompoleńskiej stacji kolejowej pozostał jedynie dworzec i wieża ciśnień
Z Sompoleńskiej stacji kolejowej pozostał jedynie dworzec i wieża ciśnień
Z Sompoleńskiej stacji kolejowej pozostał jedynie dworzec i wieża ciśnień
Z Sompoleńskiej stacji kolejowej pozostał jedynie dworzec i wieża ciśnień
Potwierdzenie
Proszę zaznaczyć powyższe pole