Skocz do zawartości
Polska

Wybory 2024: Wybór prezydenta Konina zależy od tych, którzy... pozostaną w domach

Prześlij nam swoje filmy, zdjęcia czy tekst. Bądź częścią naszego zespołu. Kliknij tutaj!

LM.plWiadomościUmowa na budowę kolei do Turku podpisana. Przetarg za miesiąc

Umowa na budowę kolei do Turku podpisana. Przetarg za miesiąc

Dodano: , Żródło: LM.pl
Umowa na budowę kolei do Turku podpisana. Przetarg za miesiąc
Kolej+

Marszałek Województwa Wielkopolskiego Marek Woźniak i Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK S.A. podpisali w Poznaniu umowę na budowę linii kolejowej Konin – Turek. – Dla nas nadal jest odcinkiem kontrowersyjnym – mówił w piątek Marek Woźniak.

Umowy na rewitalizację lub budowę pięciu linii kolejowych podpisane zostały w piątek w Urzędzie Wojewódzkim w Poznaniu. Wśród na nich na zupełnie nowy odcinek pomiędzy Koninem a Turkiem. Dokumenty parafowali Marszałek Województwa Wielkopolskiego Marek Woźniak i Arnold Bresch, dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP PLK S.A. To kolejny krok do powstania tego połączenia.

Budowa nowej linii kolejowej dofinansowana została z rządowego programu Kolej+. Linia ma liczyć ok. 39 km (w obecnie wybranym wariancie) i kosztować ok. 660 mln zł. Już teraz jednak można szacować, że to liczba znacznie zaniżona. Wycena robiona była na potrzebny wstępnego studium, które przygotowywane było jeszcze przed wzrostem inflacji i wybuchem wojny w Ukrainie. Ostateczną odpowiedź o koszty da rozstrzygnięty przetarg na realizację inwestycji. Wcześniej jednak PKP PLK S.A. ma ogłosić przetarg na dokumentację projektowo-kosztorysową. Ma się to stać w przeciągu miesiąca od podpisania umowy. – W zależności od tego, jak będziemy uzyskiwać pozwolenia na budowę, od tego uzależniony jest termin ogłoszenia przetargu na roboty – mówił Arnold Bersch.

Podczas podpisania umowy głos zabierali również politycy Zjednoczonej Prawicy, w tym pochodzący z regionu turkowskiego wiceminister Ryszard Bartosik. – Warto podkreślić rolę samorządów lokalnych, które są partnerami w tym przedsięwzięciu – mówił, przypominając, że 15% kosztów będzie poniesionych przez samorząd wojewódzki i samorządy lokalne. – Warto podjąć ten trud. Kolej to rozwój wszystkich tych miejscowości, które tym programem zostaną objęte.

Optymizm polityków PiS studził marszałek Marek Woźniak. Jak podkreślał, podpisana umowa umożliwi dopiero stworzenie dokumentacji, a sama realizacja inwestycji nie jest jeszcze tak pewna. Odniósł się także do nowego połączenia Konin – Turek. – Dla nas nadal jest odcinkiem kontrowersyjnym dla jego faktycznego znaczenia dla rozwoju Wielkopolski, dla jego faktycznego efektu ekonomicznego. Nie można nie wspomnieć o tym, jak będzie przebiegał faktyczny przebieg terenowy. To nie jest nasza decyzja, to droga przed inwestorem, czyli spółką PKP PLK, by przeprowadzić wszystkie uzgodnienia terenowe z lokalnymi samorządami i mieszkańcami, by ostateczny przebieg nie budził kontrowersji.

W piątek w Poznaniu pojawili się mieszkańcy regionu konińskiego protestujący przeciwko planowanemu przebiegowi linii przez Brzeźno, Żychlin i Żdżary. Więcej o ich postulatach przeczytać można w tym artykule.

Potwierdzenie
Proszę zaznaczyć powyższe pole